اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

محرومانی که در «جازموریان» کشف شدند/هدیه‌های انقلابی کمیته امداد به کپرنشینان

بعضی مناطق در استان کرمان در فقر افراطی قرار داشتند از جمله مناطق کپرنشین انتهای قلعه‌گنج که شرایط خیلی بدی داشتند، کمیته امداد با حضور خود در این مناطق در مرحله اول مشکل مسکن را حل کرده و بعد هم از طریق اشتغال‌زایی خانگی و رونق کشاورزی تا حدودی مشکلاتشان را برطرف کرده است.

محرومانی که در «جازموریان» کشف شدند/هدیه‌های انقلابی کمیته امداد به کپرنشینان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، به‌طور کلی اشتغال‌زایی مشکل اصلی اقتصاد کشورهای در حال توسعه است. وقتی این کار اشتغال‌زایی دو چندان دشوار می‌شود که برای مناطق محروم باشد یعنی هم مشکل اشتغال وجود دارد هم محرومیت.

داشتن مسکن مناسب و شغل در خور شخصیت افراد از نیازهای اساسی است که این روزها از مشکلات اصلی کشور ما به‌ویژه مناطق محروم به‌حساب می‌آ‌‌‌‌‌ید در جنوب استان کرمان مناطقی وجود دارند که مردم از کوچک‌ترین امکانات خدماتی محروم هستند.

در بخش زهکلوت  و اطراف جازموریان روستاهایی هستند که به‌دلیل نداشتن سرویس بهداشتی، حمام و آب آشامیدنی با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند.

مردم این روستاها از جمله پیرخوشاب و بنگر و ... در رودبار جنوب و قلعه‌گنج در روستای شصت خانواده‌ای حتی یک خانه مناسب نداشتند و هیچ کدام از امکانات اولیه وجود نداشت آب آشامیدنی نامناسب، مردم که قبلا کشاورز بودند حالا به‌دلیل کم‌آبی‌های چند سال قبل همگی بیکار شدند و  وضعیت اسفناکی وجود داشت.

 

حالا با ورود کمیته امداد امام خمینی (ره) هم مشکل مسکن آنها برطرف شده و هم در بحث اشتغال‌زایی کارهای ماندگاری در این روستاها صورت گرفته است. 

کمیته امداد امام خمینی (ره) در کنار رسالت‌های خود یعنی محرومیت‌زدایی و توانمندسازی افراد نیازمند، با سرلوحه قراردادن بیانات مقام معظم رهبری که می‌فرمایند« بزرگترین مبارزه با آمریکا، خدمت به این مردم است. هرکه می‌خواهد با آمریکا مبارزه اساسى کند، باید به این مردم خدمت کند.»  حل مشکل مسکن و اشتغال محرومان و مددجویان را در استان کرمان در اولویت خود قرار داده است و به ‌همین منظور امسال ساخت 5 هزار واحد مسکونی برای نیازمندان در دستور کار قرار گرفت و با استفاده از ظرفیت امداد، خیران و بودجه‌های دولتی دست به‌کار شدند برای کاری جهادی. 

 این 5 هزار واحد در آینده نزدیک با کمک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تحویل خانواده‌ها خواهد شد و بنا به گفته بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی کشور به زودی اعلام خواهیم کرد در استان کرمان مددجوی فاقد مسکن نداریم.

خدمات کمیته امداد به اینجا هم ختم نمی‌شود و این نهاد انقلابی و در خدمت مردم در سال 97، 7 هزار و 800 شغل در سال 97 ایجاد کند و در دو سال پیاپی رتبه اول اشتغال‌زایی را در کشور کسب کند.

این کار ساخت مسکن برای محرومان وقتی ارزشمند می‌شود که کمیته امداد علاوه بر ساخت مسکن بر روی سقف این خانه‌ها با نصب پنل خورشیدی برای اولین‌بار در کشور در همه جای استان برای گروه‌های هدف  اشتغال‌زایی ایجاد کرده و با یک تیر دو نشان زد. 

بنا به گفته صادقی مدیرکل امداد استان کرمان تاکنون 740 نیروگاه خورشیدی در استان وارد مدار شده و یک هزار نیروگاه خورشیدی هم کارهایشان انجام شده و تا پایان سال 98 احداث می‌شوند، کاری ماندگار در مناطق محروم استان کرمان که مشکلات عده زیادی از مردم این مناطق را حل  کرده است. 

 

باید به نسل جدید انقلاب شرایط آن زمان را بگوییم

یحیی صادقی مدیرکل کمیته امداد استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: کمیته امداد یک نهاد شاخص در جامعه در موضوع محرومیت‌زدایی است و بنیان‌گذار انقلاب امام راحل زمانی که این نهاد را راه‌اندازی کردند نیت و هدفشان ریشه کنی محرومیت با توجه به  شرایط خاصی که آن زمان در خیلی از مناطق کشور بود.

 وی بیان داشت: به لطف نظام جمهوری اسلامی و برکت خون شهدا دیگر خبری از آن محرومیت‌ها نیست که ما باید به نسل جدید انقلاب شرایط آن زمان را بگوییم و با شرایط موجود مقایسه کنیم تا ببینند ما از کجا به کجا رسیده‌ایم، نمی‌گویم در شرایط ایده‌آل قرار داریم اما واقعیت این است که خیلی کارها انجام شده و خیلی کارها هم دارد و باید انجام شود و بالاخره سیاست‌های نظام این است. 

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره)کرمان گفت: در جنوب کرمان که منطقه محرومی است شدت و ضعف وجود دارد و در یک برهه از زمان حرکت و توسعه خیلی قوی است و در برهه‌ای دیگر ضعیف‌تر شده ولی تعطیل نشده و بالاخره این خدمات‌رسانی باید انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: اما در سیستم کمیته امداد همیشه توفیقات رو به رشد و توسعه و پیشرفت  بوده است، در مناطق محروم استان کارهای بسیار بزرگی انجام گرفته و این بر هیچ کس پوشیده نیست نگاه ما در کمیته امداد محرومیت‌زدایی از محل توانمندسازی است و محرومیت‌زدایی این نیست که ما بخواهیم مستمری بدهیم به خانواده‌ها بلکه آن است که یک درآمد پایداری برای خانواده ایجاد شود.

 

کارهای کمیته امداد در مناطق محروم تحقق اصل اقتصاد مقاومتی است

صادقی تصریح کرد: انصافا کاری که کمیته امداد در مناطق محروم انجام می‌دهد تحقق اصل اقتصاد مقاومتی است یعنی ما از همین شرایط موجود و امکانات و ظرفیت و تجربیات خانواده‌ و مشاغلی که داشته‌اند و تعطیل شده‌اند از همه اینها می‌خواهیم استفاده کنیم که خانواده‌ها روی پای خودشان بایستند و حمایت همه‌جانبه کنیم یعنی اینکه ما تسهیلاتی داریم می‌دهیم.

وی ابراز داشت: نگاهمان این است خدمات کمیته امداد معوض باشد و بلاعوض نباشد که منظور تسهیلات قرض‌الحسنه است،  خیلی از دستگاه‌ها و بنگاه‌های مختلف و بانک‌ها تسهیلات می‌دهند اما تفاوت‌شان با کمیته امداد در این است که آنها بر اساس اصول و مقررات تسهیلات می‌دهند و  اقساط خودشان را مطالبه می‌کنند.

مدیرکل کمیته امداد استان کرمان اضافه کرد: اما نگاه ما این است شخصی که می‌خواهیم برای او شغل ایجاد کنیم فکرش تکامل پیدا کند یعنی آموزش‌های مختلف در سر فصل‌های مختلف در آنها تقویت شود و روی پای خودشان بایستند و اجازه ندهیم که کارشان شکست بخورد و در کنارشان باشیم و حامی آنها باشیم تا زمانی که محکم بایستند.

صادقی یادآور شد: یکی از مدیران بانکی در کشور به ما گفت، «بانک یک بنگاه اقتصادی است و تسهیلات مختلفی می‌دهیم» اما آن چیزی که متفاوت است کار کمیته امداد است، تسهیلات این نهاد در بخش اشتغال واقعا شغل ایجاد می‌شود و این را در هیچ نهادی مشاهده نمی‌کنیم. 

 

وی عنوان داشت: متاسفانه مناطق محرومی که ضریب 8 و 9 هستند در کرمان تعدادشان زیاد است. بالاترین ضریب محرومیت  9 است ما در کرمان هم ضریب 9 و 8 و 7 داریم.

صادقی ادامه داد: بعضی مناطق در فقر افراطی هستند اما نگاه ما بر این است که این مناطق را ویژه ببینیم؛ من خودم به‌صورت مستمر در این مناطق حضور داشته‌ام وقتی می‌بینم یک کاری دارد در این مناطق در زمینه مشاغل و برنامه‌ها درست پیش می‌رود خستگی را از تن ما بیرون می‌کند.

مناطق کپری انتهای قلعه‌گنج شرایط خیلی بدی داشتند

وی اظهار کرد: مناطق کپری انتهای قلعه‌گنج که شرایط خیلی بدی داشتند، کمیته امداد با حضور خود در این مناطق اولا مشکل مسکن را حل کرده و بعد هم از طریق اشتغال‌زایی خانگی و رونق کشاورزی تا حدودی مشکلاتشان را برطرف کرده است. 

صادقی افزود: ما بارها چندین شب در همان روستاها خوابیدم و دما در این مناطق بالای 50 درجه بوده بدون هیچگونه امکانات در کپر بدون برق زندگی می‌کردند.

وی بیان کرد: اکنون یادم می‌آید واقعا دلم می‌گیرد این مناطق واقعا فراموش شده بود و کشف کمیته امداد بود و خدا کمک کرد کار ماندگاری در آنجا انجام شد، کپرها را بازسازی و استاندارد کردیم، پنل خورشیدی نصب کردیم برای روشنایی این روستاها، سرویس بهداشتی و حمام برای آنها ساختیم و مشکل آب آشامیدنی آنها را با دادن هر تانکر به یک خانواده مرتب آب به آنها رساندیم.

مدیرکل کمیته امداد کرمان اذعان کرد: الان برای همه اینها هر کدام 60 قطعه مرغ تخم‌گذار دادیم و یک نفر را مدیر و راهبر شغلی پروژه معرفی کردیم که خانواده‌ها علاوه بر استفاده از تخم‌مرغ، مازاد بر نیازشان را به این راهبر بدهند تا برای آنها بفروشد.

 

صادقی گفت: کار مهم‌تری که ما انجام دادیم با استفاده از ظرفیت روحانیت جهادی و دانشجویان و معلمان مسئله فرهنگی این روستا ها را تقویت کردیم، این یک نمونه از کارهای ما در بخش محرومیت‌زدایی در استان بوده که از این دست روستاها زیاد هستند که کمیته امداد به آنها بر طبق رسالت خودش امدادرسانی کرده است.

وی تأکید کرد: ما به چند دلیل شغل ایجاد می‌کنیم، اول  اینکه شخص خودش بتواند از پس اقتصادش بر بیاید و دستش پیش کسی دراز نباشد از آنجا که عمده مددجویان ما زنان بی‌سرپرست هستند و راه درآمد ندارد و می‌گوید من قبلا این هنر را بلد بودم مثلا من قبلا قالی بافی می‌کردم ما دار قالی و وسایل قالی‌بافی در اختیارش می‌گذاریم تا قالی ببافد بعد این مرحله ما این قالی را برای این شخص می‌فروشیم.

انتهای پیام/3388/ب/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول